Isnin, 11 November 2013

LAWATAN RASMI UNIT USAHAWAN KRAF

Unit Pembangunan Usahawan yang diterajui oleh Encik Shazwan Abdul Rahim telah mengambil kesempatan dengan membuat lawatan ke beberapa tempat pengusaha kraf di daerah Keningau bagi melihat dan mengenal pasti masalah, keperluan dan keadaan ruang kerja para pengusaha berkenaan.

Lawatan pertama dibuat di Kg. Penagatan, Keningau dengan melawat pengusaha logam parang berukir yang diusahakan oleh Encik Sapini. Beliau mempunyai rangkaian pengusaha yang ramai dan aktif, semasa lawatan terdapat juga pengusaha anyaman yang aktif di kampung tersebut. 
Perjalanan diteruskan dengan menyelusuri jalan raya yang baru siap dibina menuju ke Terus Madi. Perjalanan berhenti di destinasi yang dilawati iaitu kg. Batu Lunguyan Sook, Keningau.
Pengusaha gigih dan mempunyai rangkaian pengusaha yang aktif jelas boleh dilihat dengan hasil produk dan aktiviti yang dilakukan iaitu menganyam dan memproses bahan bagi memenuhi tuntutan tempahan yang diterima.

Lawatan berakhir di kg. Sinulihan Baru Sook, Keningau. Pelawat dibawa ke rumah pengusaha dan sempat melawat bengkel dimana pengusaha tersebut membuat kerja-kerja menghasilkan produk kraf. Pengusaha ini gigih walau pun membuat kerja-kerja penghasilan produk dalam segala kekurangan. Beliau pernah memohon kemudahan bengkel dari pihak agensi yang bertanggungjawab tetapi kemudahan yang diberikan telah digunakan untuk aktiviti lain dan ruang yang diperuntukkan kepada beliau dan rakan sekerja beliau hanya seluas 4'x10'. Keluasan seperti itu hampir mematahkan semangat mereka utk mengeluarkan produk kraf tetapi kerana sikap yang positif. Mereka tidak berputus asa, walaupun hanya membuat produk kraf dibawah rumah masing-masing.
Pengusaha kraf dikampung ini mencecah seramai 40 orang tetapi mengusahakan pengeluaran produk kraf secara sendirian dibawah rumah mereka dengan kekurangan dan kemudahan yang sangat minima, disitulah mereka duduk mengalirkan keringat, demi menghasilkan produk kraf dan sebagai punca pencarian nafkah keluarga. Mereka ini wajar menikmati kemudahan yang dibawa oleh pihak kerajaan dalam merealisasikan konsep gagasan 1Malaysia. Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan.

Lawatan di Kg. Penagatan Laut, Keningau Pengusaha Kraf Logam - Parang




Lawatan ke Kg. Batu Lunguyan, pengusaha produk Buluh




Pengusaha Kg. Sinulihan Baru, Keningau - Produk Buluh




1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

wah.. boli kami dtg lawat ke tu?