Rabu, 11 Mei 2011

PENDIDIKAN KRAF JELAJAH MUZIUM WARISAN SANDAKAN

Puncak Kinabalu dilitupi awan
Perjalanan jauh tidak membosankan sedikit pun demi menunaikan tugas yang diamanahkan, perjalanan bermula dari Kota Kinabalu sekitar pukul 11.00am, menuju ke Sandakan menyelusuri jalan ke pantai timur akan melalui beberapa daerah seperti Tamparuli, bermula dari pekan Tamparuli perjalanan akan mula mendaki banjaran gunung dan sepanjang jalan kelihatan puncak gunung Kinabalu berbalam-balam dilitupi awan sehingga tiba di Taman Negara Kinabalu tempat bermulanya untuk pendakian ke gunung Kinabalu. Suasana dingin menyelimuti dan menyegarkan badan sehingga tiba di kawasan Kundasang, tempat yang terkenal dengan pengeluaran sayur tanah tinggi yang segar, sepanjang perjalanan kita disajikan dengan pemandangan yang indah dan memukau, akhir perjalanan kita akan sampai ke pekan Ranau untuk menikmati makan tengahari sambil merehatkan badan.
Kolam air panas Poring
Keindahan taman Sabah teh
Perjalanan dari pekan Ranau ke Sandakan akan melalui beberapa tempat-tempat yang menarik seperti kolam air panas Poring, ladang Sabah teh dan tinggalan lombong tembaga di Mamut. Perjalanan ke Sandakan akan melalui daerah Telupid dan Beluran sebelumnya melalui satu lagi tempat persinggahan yang dikenali batu 32 atau check point, tempat tumpuan persinggahan untuk perjalanan ke Sandakan, Tawau, Lahad Datu dan Semporna. Destinasi akhir ke Sandakan disambut dengan replika orang utan yang menghiasi bulatan jalan ke Sandakan seolah-olah mengalu-alukan sesiapa pun yang datang ke Sandakan. Sandakan adalah Bandar yang sibuk dan pesat membangun, kami ditempatkan di Hotel Lagenda Sandakan untuk merehatkan diri sebelum memulakan tugas yang diamanahkan.
lawatanYB Datuk Ellorn

Pendidikan kraf diadakan di perkarangan Muzium Warisan Sandakan bersempena dengan pelancaran Crafts Exotica 2011, pendidikan kraf ini melibatkan pelajar-pelajar SMK Elopura, Sandakan dan pengunjung-pengunjung ke Muzium Warisan Sandakan. Batik canting sekali lagi menarik minat pelajar-pelajar dan orang ramai untuk menyertai dan menyaksikan sendiri bagaimana proses mencanting dan mewarnakan batik. YB Datuk Ellorn Afred Angin, Pembantu Menteri Kebudayaan, Pelancongan dan Alam Sekitar Sabah turut sama melawat ke aktiviti pendidikan kraf yang diadakan dan memuji pihak Kraftangan Malaysia atas usaha memperkenalkan batik kepada masyarakat Sandakan terutamanya kepada pelajar-pelajar sekolah.

Gambar-gambar pendidikan kraf jelajah Musium Warisan Sandakan











Jelajah Pendidikan Kraf berbaloi dengan menang telefon bimbit semasa cabutan bertuah

Tiada ulasan: