Khamis, 2 Jun 2011

TOKOH TENUN TRADISI SABAH

Hajjah Pandian seorang penenun yang disegani di Sabah
Nama : Pandian Bte Sulaiman
Alamat : Kg. Rampayan Laut
Jalan Kudat, W.D.T 126
89150 Kota Belud, Sabah
Tarikh Lahir : 17 April 1950
Bangsa : Irranun
Tempat Lahir : Kota Belud, Sabah
Agama : Islam
Taraf Perkahwinan : Berkahwin
Bilangan Anak : 10 orang
Tahap Pendidikan : Kelas Dewasa
Pekerjaan : Pengusaha Tenunan
Bidang Kraf Yang Diceburi : Tenunan Tradisi Sabah
Tahun Mula Bergiat Aktif : 1965

KETOKOHAN DAN KEPIMPINAN
Kemahiran Puan Pandian dalam Tenunan Tradisi Sabah telah berjaya menaikkan namanya sebagai Adiguru Kraf khusus dalam Tenunan Kain Sambitan pada tahun 2006. Perlantikan beliau sebagai tokoh Adiguru Kraf Tenunan Sambitan adalah satu pengiktirafan ke atas usaha beliau dalam mengusahakan tenunan Sambitan agar tenunan ini tidak pupus oleh arus pemodenan. Beliau aktif mengikuti bengkel, latihan, kursus dan seminar sebagai inisiatif beliau untuk menambah ilmu dan mempersiapkan diri sebagai usahawan kraf yang berilmu dan berkemampuan dalam industri kraf di Sabah. Antara bengkel, latihan, kursus dan seminar yang beliau sertai adalah:-

i.   Kursus Pendidikan Kemahiran (Tenunan) anjuran Kementerian Pembangunan Luar Bandar pada tahun 2000.
ii.  Menyertai 1st Workshop For Rural Women Entrepreneurs In Sabah dalam tahun 2002 anjuran Kementerian Pertanian Dan Industri Pemakanan Sabah bersama Japan International Cooperation Agency(JICA) Japan.
iii. Dialog Usahawan Kecil Desa (DUKeD) peringkat zon Pantai Barat Selatan dalam tahun 2006 anjuran Kementerian Pembangunan Luar Bandar Sabah.
iv. Program Latihan Teknologi Rekabentuk Pembungkusan, Pembangunan Jenamaan dan Undang-Undang Serta Peraturan Pelabelan 2006 anjuran Kementerian Luar Bandar dan Wilayah bersama SIRIM Sabah.
v. Seminar Bengkel Pemantapan Potensi anjuran Jabatan Perdana Menteri pada tahun 2007.
vi. Program Pembangunan Insan Setempat tahun 2008 anjuran Universiti Malaysia Sabah (UMS).

DAYA KREATIVITI
Puan Pandian mencipta corak tenunan Sambitan melalui krativitinya sendiri yang diilhamkan daripada alam semulajadi. Antara motif-motif yang digunakan oleh beliau adalah motif bunga kapas, Tuara, Kelinguan, Sumping Akundur dan Unsud. Pengunaan motif-motif ini adalah berkisar kepada kehidupan masyarakat Irranun sehari-harian. Ketajaman kreativiti beliau menggunakan tumbuhan alam semulajadi sebagai corak tenunan Sambitan merupakan keunikan kerana beliau tidak pernah mendapat pendidikan secara formal.

SUMBANGAN
Puan Pandian Sulaiman memainkan peranan dalam usaha mengekalkan seni tenunan terutamanya Tenunan Sambitan dengan memberikan pengajaran kepada anak perempuannya, penduduk-penduduk setempat dan juga orang-orang luar. Selain dari itu beliau juga aktif menyertai pameran-pameran untuk memperkembangan dan menyebarluaskan kepada masyarakat luar tentang keindahan dan kehalusan seni kerja tangannya ia itu Tenunan Tradisi Sabah. Antara sumbangan beliau untuk menghidupkan tenunan tradisi sabah adalah seperti berikut:-
i.  Menghidupkan dan mempergiatkan Tenunan Tradisi Sabah melalui program dan aktiviti Kraftangan Malaysia Cawangan Sabah melalui Skim Perantisan kraf warisan di Sabah untuk tahun 2007.
ii.  Menjayakan Program Sabah Fest tahun 1997, 2000, 2007, 2008 dan 2009 anjuran Lembaga Pelancongan Sabah sebagai Jurudemo tenunan tradisi Sabah untuk diperkenalkan kepada pelancong dalam dan luar Negara.
iii. Menjayakan Program Gerak Usahawan 2007 anjuran Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi peringkat negeri Sabah.
iv. Menjayakan Pameran Pola-Pola dan Warna Sabah 2007 anjuran Balai Seni Lukis Sabah.
v.  Menjayakan Showcase SDSI Sabah 2009 peringkat negeri Sabah anjuran Kementerian Pembangunan Perindustrian Sabah.
vi. Program Crafts Exotica 2009 peringkat negeri Sabah anjuran Kementerian Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Sabah melalui Jabatan Muzium Negeri Sabah.
vii. Menjayakan ‘Malaysia Week’ sebagai jurudemo Tenunan Sambitan di Potter’s Field, London pada   tahun 2008.

PENGHARGAAN DAN PENGIKTIRAFAN
Sebagai menghargai usaha Puan Pandian Sulaiman dalam memartabat dan memperkasakan Tenunan Tradisi Sabah agar terus kekal sebagai produk tenunan yang menjadi warisan Negara. Beliau telah mendapat penghargaan dan pengiktirafan pihak kerajaan dan antara penghargaan yang diterima oleh beliau adalah:-

i.    Perlantikan sebagai Tokoh Adiguru Kraf Tenunan Sambitan 2006 oleh Perbadanan Kemajuan  Kraftangan Malaysia.
ii.   Penghargaan penyertaan Hari Kraf Malaysia 2008 anjuran Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia  (PKKM) di Kompleks Kraf Kuala Lumpur.
iii.   Pengiktirafan kerajaan Sabah melalui Sabah Tourism Award 2009. Puan Pandian Sulaiman mendapat pengiktirafan sebagai pemenang Special Recognition Award 2009.
iv.  Penghargaan kerana menyertai pameran produk-produk industri desa 2009 anjuran Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Sabah.
v.  Penghargaan kerana menyertai Promosi Kraf Batik dan Tenun 2009 anjuran Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia.
vi.  Pengiktirafan dalam menjayakan Festival Filem Malaysia, Anugerah Bintang Lagenda tahun 2009 di Sabah.
vii. Kerana sumbangan besar beliau terhadap industri kraf yang berasaskan Tenunan Tradisi Sabah. Beliau telah mendapat sumbangan berupa bangunan Bengkel Tenunan Tradisi Sabah bernilai RM75,000.00 yang disumbangkan oleh pihak kerajaan negeri Sabah melalui Kementerian Pembangunan Luar Bandar Sabah.

Tiada ulasan: