Isnin, 18 April 2011

KALIMARAN PENJANA 1 MALAYSIA

Kalimaran penjana 1 Malaysia begitulah laungan oleh Ketua Menteri Sabah ketika merasmikan sambutan Pesta Kalimaran 2011 yang telah diadakan pada 9 April 2011 bertempat di padang pekan Tenom, dimana buat pertama kalinya sambutan diadakan di padang pekan Tenom.

Dalam keadaan padang yang becak dan hujan tidak mematahkan semangat masyarakat Tenom dan masyarakat dari luar daerah Tenom untuk berkunjung dan bersama-sama dengan pemimpin-pemimpin negeri menyambut pesta yang diadakan setiap tahun itu. Banyak acara yang diadakan untuk memeriahkan sambutan pada tahun ini dan pihak Kraftangan Malaysia cawangan Sabah juga terlibat secara langsung untuk mengadakan promosi jualan kraf, program pendidikan dan interaktif kraf dan juga mengadakan pameran produk sepanjang pesta berlangsung.

Pihak Kraftangan Malaysia telah menjemput seramai 14 usahawan kraf untuk mempamerkan dan sekali gus menjual hasil produk kraf mereka, dalam keadaan yang kurang selesa lantaran hujan dan keadaan becak tidak mematahkan semangat usahawan-usahawan kraf yang terlibat untuk memperagakan dan menjual produk masing-masing. Disamping itu program pendidikan dan interaktif kraf untuk bidang Batik Canting dan pembuatan Seramik telah mendapat sambutan yang amat menggalakkan dari segenap lapisan masyarakat di Tenom. Produk yang dihasilkan dari bahan keladi Buntoi juga menarik minat pengunjung termasuk pelancong asing semasa program pesta Kalimaran berlangsung.

Gambar-gambar aktiviti Pesta Kalimaran 2011
Gambar Majlis Persamian Pesta Kalimaran 2011






 












Gambar promosi jualan dan aktiviti pendidikan kraf
Uacara ritual suku kaum Murut sempena Pesta Kalimaran 2011

Tiada ulasan: