Selasa, 18 Januari 2011

FESTIVAL KESENIAN TAWAU BIMP-EAGA 2011

Festival Kesenian Tawau BIMP-EAGA 2011 telah diadakan di dua tempat berasingan di daerah Tawau iaitu di Padang Bandaran Tawau sebagai lokasi pameran dan promosi oleh agensi-agensi kerajaan serta aktiviti sukan rakyat dan perarakan oleh semua suku etnik yang menyertai festival kesenian ini. Sementara itu, dataran Majlis Perbandaran Tawau pula tempat diadakan acara-acara kebudayaan dan hiburan rakyat.
Pihak Kraftangan Malaysia cawangan Sabah turut serta dalam festival kesenian itu dengan mengadakan promosi jualan kraf, pameran kraf dan aktiviti pendidikan kraf yang melibatkan 8 buah sekolah menengah di daerah Tawau.
Memandangkan daerah Tawau mempunyai banyak suku etnik yang mendiami daerah itu telah mendorong pihak kerajaan negeri untuk mengadakan Festival Kesenian Tawau ini sebagai acara tahunan bagi daerah Tawau. Perkara ini telah dinyatakan sendiri oleh YB Datuk Tawfiq Abu Bakar Titingan, Pembantu Menteri Kewangan Sabah semasa ucapan perasmian Festival Kesenian Tawau yang diadakan pada 15 Januari 2011 di Padang Bandaran Tawau.
Gambar-gambar sepanjang Festival Kesenian Tawau.





Promosi jualan kraf sempena Festival Kesenian Tawau BIMP-EAGA 2011





Lawatan YB Datuk Tawfiq Abu Bakar Titingan ke promosi jualan kraf





Pembantu Menteri Kewangan Sabah Datuk Tawfiq Abu Bakar Titingan mencuba bakat mewarnakan batik














Demonstrasi kraf sempena Festival Kesenian Tawau


Tiada ulasan: