Isnin, 16 Mei 2011

PESTA SABAH 2011 - ACARA PEMBUKA BULAN KEBUDAYAAN DI SABAH

Bulan kebudayaan Sabah dibuka dengan sambutan Pesta Sabah 2011 yang diadakan pada 29/4/2011 hingga 1/5/2011 bertempat di Magellan Sutera Kota Kinabalu. Pesta Sabah adalah satu pesta yang menghimpunkan para pembuat kraf di Sabah untuk memperlihatkan kemahiran dalam pembuatan kraf mengikut bidang kepakaran masing-masing. Pesta Sabah 2011 menghimpunkan seramai 20 orang usahawan kraf dan mendapat perhatian ramai yang berkunjung ke Pesta Sabah 2011.
Pihak Kraftangan Malaysia telah diberi kepercayaan untuk memilih peserta demonstrasi kraf sempena sambutan Pesta Sabah 2011 dan disamping itu turut mengadakan pameran produk baru hasil keluaran oleh Unit Penyelidikan dan Pembangunan. Sepanjang pameran berlangsung, sudut pameran Kraftangan Malaysia cawangan Sabah telah dilawat oleh TYT negeri Sabah bersama isteri dan amat tertarik dengan hasil produk tenunan songket dastar yang dipamerkan.

Selain dari demonstrasi pembuatan produk, jualan produk kraf dan pameran produk kraf. Para tetamu juga dihidangkan dengan persembahan kebudayaan KadazanDusunMurut di Sabah dengan pementasan mengenai kisah “Papakang – Pengembaraan Tujuh Adik-Beradik Lelaki” mengenai misi sukar dan berani Aki Lintobon untuk menyatukan adik-beradiknya yang telah lama hilang di seluruh negeri Sabah. Para pengunjung dan tetamu amat terhibur dengan Pesta Sabah 2011 yang diadakan.




Tiada ulasan: